25 Aralık 2015 Cuma

Kitap/İnceleme: Bird Box/Kafes - Josh Malerman


Bird Box/Kafes
Josh Malerman

Orijinal Basım Yılı: 1 Mart 2014
Çeviri Basım Yılı: Ağustos 2015
Yayınevi: İthaki

Goodreads Puanı: 3.94/5
Benim Puanım: 2.5-3/5










Normalde ben bugün bir The Darkest Minds/Karanlık Zihinler incelemesi yazmayı planlıyordum; ama bir süredir okumayı planladığım Bird Box/Kafes elime geçince, bir de başladıktan sonra bırakmam hemen hemen imkansız hale gelince, dedim en iyisi ben bunu yazayım. Sonuç bu.

Doğrusu, kitaba çok yüksek beklentilerle başladım; çünkü karşılaştığım hemen hemen herkes kitaba epey bayılmış, düşüncelerine güvendiğim insanlar yoruldukları ya da sıkıldıkları değil, çok gerildikleri için molalar verme ihtiyacı duyduklarını yazmış, ben de dedim bir korku/gerilim romanının bu kadar beğenilmesinin bir nedeni vardır elbet, kesin okumalıyım. Yokmuş meğer.

In a world where you can’t open your eyes, isn’t a blindfold all you could ever hope for?

En çok sıkıntı yaşadığım nokta: Ana karakter. Kadının ana karakter olmasının hamileliği dışında bir nedeni olduğundan bir hayli şüpheliyim, zira kitapta kurguya ondan daha az katkıda bulunan tek kişi Cheryl'dı. Malorie'nin onu geçebilmesinin tek nedeni de kitaptaki günümüz kısımları bu arada, o kadar yani. Diğer karakterlere yaslanmaktan başka hemen hemen hiçbir şey yapmadı geçmiş kısımlarında da, günümüzde de zorunda kaldığı için devam etti sırf, başka bir şey değil. Tom hakkında bir seri okurdum, Jules ve Felix, hatta Don hakkında bile birer kitapla şansımı denerdim; ama olur da yazar ikinci bir kitap yazmaya filan karar verirse (lütfen vermesin) ve bu yine Malorie'nin gözünden olursa (lütfen olmasın), konusunun karşı koyamayacağım kadar cezbedici olması gerekecek.

İkincisi, bu tarz şeylerden korkmaya benim kadar müsait birinin bu kitabı okurken tırsamaması. Başlarda beni oldukça geren kısımlar vardı; ama kurgu ilerledikçe azalarak bittiler, geriye sadece Malorie'nin beyni kaldı. O geçmişin sonlarına doğru olan, nasıl olduğunu bayağı merak ettiğim olay gerçekleşip de ortalığı kan götürdüğünde bile gerilemedim, o derece. Kitabın sonu da saçmaydı zaten.

Sanırım kitapta en çok bu yeni dünyanın gelişimini ve insanların bu değişime verdikleri tepkileri sevdim, onlar bir hayli gerçekçiydi işte. Yanıtlanmayan soru miktarı sinir bozucuydu, o yaratıklar ya da onları görmenin neden böyle sonuçlar yarattığı hakkında doğru düzgün bir şeyler öğrenebilsem kitabın puanı, Malorie'ye rağmen 4-4.5/5, duruma göre 5/5 bile olabilirdi; ama kitabın en önemli kısmına değinilmeyince kitap yarım kalmış.

Ben kitabı İngilizce aslından okudum; ama çevirisine bir göz atma şansım oldu ve gördüğüm kadarıyla başarılı olmuş. Benim gözüme herhangi bir yazım hatası ya da kitaptan kaynaklanmayan bir cümle saçmalığı çarpmadı, Yayınevi kapağı da bayağı güzel uyarlamış. Türkçe baskıya bayağı bayağı sulandım yani, onu söyleyebilirim.

It's better to face madness with a plan than to sit still and let it take you in pieces.

Özetle, övüldüğü kadar iyi değil. Okunamaz mı? Okunabilir, merakınıza yenik düşerseniz buyurun; ama ben önermiyorum. O kadar daha iyi detay varken neden kitabın adının Bird Box/Kafes olduğunu da anlayamadım ya, neyse. 2.5/5

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder