27 Mayıs 2015 Çarşamba

Kitap/İnceleme: Revival/Diriliş - Stephen King


Revival/Diriliş
Stephen King

Orijinal Basım Yılı: 2014
Çeviri Basım Yılı: 2015
Yayınevi: Altın Kitaplar (doğal olarak)

Goodreads Puanı: 3.77/5
Benim Puanım: 4/5







Revival/Diriliş, uzun zamandır (eşittir, kitabın çıkacağını duyduğum andan bu yana) okumak istediğim bir kitaptı. Doğruya doğru, King'in okuduğum bir önceki kitabını (Mr. Mercedes/Bay Mercedes) pek beğenmedim; ama bu onun elinden çıkan her şeyi okuyacağım gerçeğini hiçbir şekilde değiştirmedi, o yüzden geçen gün D&R'ın önünden geçerken bu kitabı gördüğümde gözlerim yerinden fırladı. O sırada sinemaya gidiyordum ve filme yetişmek için acele etmem gerekti, bu nedenle giderken alamadım; ama dönüşte ilk işim koştura koştura kitabı almak oldu. Oturabildiğim ilk dakika kitaba başladığımı tahmin edersiniz.
Bir şey oldu.
Henüz King'in eski tarzına döndüğünü iddia etmek için çok erken, özellikle de Mr. Mercedes/Bay Mercedes'in Revival/Diriliş'ten sonra yazıldığını (ya da en azından basıldığını, bilmiyorum) ve Revival/Diriliş bir stand alone olmakla beraber Mr. Mercedes/Bay Mercedes'in bir üçlemenin ilk kitabı olduğunu düşünürsek; ama bu kitabı okurken o elime aldığımda bırakamadığım, gece birlikte uyuduğum kitapları yazan adamı gördüm yeniden. Bu adamın beynini gerçekten seviyorum.

Revival/Diriliş, elektrikle kafayı bozan eski rahip Charles Jacobs ve onunla yaklaşık elli küsür yıl boyunca tekrar tekrar, en istemediği koşullarda karşılaşan ana karakterimiz Jamie hakkında. Jacobs, yirmilerinin başlarında Jamie'nin o sırada yaşadığı kasabaya atanan genç bir rahip ve Jamie de onu gören ilk kişilerden biri, belki de ilki. Aralarındaki ilişkinin başlangıcı hakkında söylenebilecek çok şey yok aslında; ama zaman ilerleyip de ikisi de büyüyüp yaşlandıkça hayatları öyle bir iç içe geçiyor ki diğer seferlerden söz etmeden kitaptan söz etmek imkansız gibi bir şey. Öte yandan, spoiler vermeden diğer seferlerden söz etmek de imkansıza bir o kadar yakın, o yüzden arada kalmış durumdayım. Eğer söz etmeyi seçersem tepeye bir spoiler uyarısı eklerim, oradan anlarsınız zaten, uyarı yoksa çekinmeden devam edebilirsiniz.

Aslında Revival/Diriliş, beni arada bırakan bir kitap oldu. Bazı kısımlarda fazlasıyla tahmin edilebilir, hatta klişeleşmiş bir kurgusu vardı, bazı kısımlarda ağzımı açık bırakan, kitap bittikten sonra dönüp belli sayfaları yeniden okuduğum bir kitap oldu. Bazı kısımlarda elimde tekrar tekrar okuyacağım bir kitap olduğundan emindim, bazı kısımlarda bir daha elimi sürmeyeceğimde karar kıldım. Üzerinden bir günden fazla geçmesine rağmen hâlâ çok emin değilim hangi kısımlarda haklı olduğum konusunda. Bu incelemeyi yazarken tekrar okumayacağım kanısındayım; ama tine de satın aldığım ve sahip olduğum için pişman olmadığım kitaplar arasında. Zaten bir ara Stephen King koleksiyonu yapmaya başlayasım var da, neyse. Artık Altın Kitaplar Stephen King kitaplarında %50 indirim yapmaya karar verirse düşünürüz.

Stephen King kitaplarının arkasını neredeyse asla okumam, direkt okunacaklar listeme eklerim ve kitap elime geçince de okurum, o yüzden kitabın arkasına kitabın ortalarından çok sonra ve tamamen şans eseri baktığımda ve "Stephen King'in şimdiye dek yazdığı en dehşet verici sonla noktalanan" yazdığını gördüğümde şüpheyle kaşlarımı kaldırdım; ama bir yandan da beklentilerim tavan yaptı. Tüm kitaplarını (henüz) okumamış biri olarak bu kadar genel bir yargıya varamam; ama kitabın sonunun beklediğimden daha şaşırtıcı ve beklenmedik olduğunu söyleyebilirim. Eski zamanlarından biri olsa bunun kafası iyiyken yazdığı kitaplardan biri olduğunu düşünebilirdim; ama şu anda, tamamen kendinde olduğunu bilirken, bile beyninden böyle acayip acayip şeyler çıkabildiğini görmek bana tuhaf bir keyif verdi. Bunun hakkımda ne söylediğini bilmek istemiyorum.
Sonra hepsi şarkı söylemeye başladı. Doğum günü şarkısıydı ama sözlerini değiştirmişlerdi.
"Bir şey oldu SANAAA! Bir şey oldu SANAAA! Bir şey oldu, sevgili Jamie, bir şey oldu SANA!"
Ve çığlık atmaya başladım.
Özetle, Revival/Diriliş Stephen King'i eski kitaplarıyla tanımış birinin okuması gereken bir kitap, her ne kadar ölüp biteceğinize söz veremesem de. Zaten sözü geçen kitlenin bunu okumak için tavsiyeme ihtiyaç duymayacağından eminim ya, neyse. Geri kalanlar için, eski kitaplarından başlayın, sonra buna geçin derim. 4/5

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder