9 Mart 2015 Pazartesi

Kitap/İnceleme: Wild/Yaban - Cheryl Strayed



Wild/Yaban
Cheryl Strayed

Yayınevi: Pegasus Yayınları
Orijinal Basım Tarihi: 2012
Çeviri Basım Tarihi: Şubat, 2015

Goodreads Puanı: 3.93/5
Benim Puanım: 3/5






Aslında ben bu kitap için bir inceleme yazmayacaktım. Filmini de izlemeden yazmayacaktım, en azından. Zaten kitabın varlığından filmi gördükten sonra haberdar olduğum için, birini bitirmeden diğeri üzerinde konuşmak yanlış gibi geliyordu. Ne var ki pek film düşkünü olmadığım da hesaba katılırsa, incelemenin daha çok bekleyeceğini ve o zamana kadar kitabı unutacağımın farkına varıp yazmaya karar verdim. 


Ben bunları kitabın Pegasus tarafından yapılan çevirisini şans eseri D&R'da keşfetmeden önce bilmiyordum; ama Wild/Yaban okuyanlar arasında ciddi tartışmalara yol açmış bir kitap. Bir tarafta Strayed'i diğer gruba karşı savunanlar var, diğer tarafta ise hatalarının görmezden gelinemeyecek kadar büyük olduğunu söyleyen, karakterden (ki bunun bir anı kitabı olduğunu hesaba katarsak, yazardan) nefret eden bir kitle. Ha büyük bir polarizasyon yok aslında ortada, çoğunluk kitabın ortalamanın üzerinde olduğuna karar vermiş; ama seveni sevmeyeni kararlarının arkasında.

Ben iki tarafta da sayılmam. Strayed'in nasıl bir boşluğa düştüğünü az çok hayalimde canlandırabiliyorum, haliyle kalkıp da şöyle sığ, böyle salak deyip yerden yere vurmam mümkün değil. Öte yandan, yaptığı bazı şeyler de düpedüz salaklıktı be. Hani kalkıp bak kadın neler neler yaşamış, ne badireler atlatmış deyip bağrıma basmak gibi bir niyetim de yok açıkçası. Hikayesi bana ilham verdi mi? Zaten çok uzun zamandır sırtıma bir çanta vurup dağa taşa çıkasım, kaçasım geliyordu, bu hissi daha da güçlendirdi; ama hepsi bu kadar.

Yazım tarzının beni çok cezbettiğini söyleyemem. Kitaplarda geçmişten kesitler görmeyi hiçbir zaman sevemedim, haliyle bir yola çıkmaya karar verişi ve çıkışını, sonra ani bir kararla dönüp kendisini bu yola çıkmaya ikna eden/bu kararı almasına neden olan olayları anlatması beni pek memnun etmedi; ama düşünüldüğünde, bu kitaptaki olaylar kronolojik sırayla gitse de çok sıkardı, haliyle çok şikayet edemiyorum.

Özetle; kesin okuyun der miyim? Demem, okusanız da okumasanız da hayatınızda çok büyük bir değişiklik olmaz gibime geliyor. Pek şaşırtıcı olmayan bir şekilde, kitabın kendisi üzerinde yazdığı kadar etkileyici, büyüleyici, hayranlık verici değil. Ne var ki kapağını kapattıktan sonra biraz daha sizinle kalacak, kendini bulma konusunda düşünmenizi sağlayacak bir kitap arıyorsanız bir şans verebilirsiniz. Gerçi basılı kitabın kalitesi fiyatına eşdeğer değil, bunu da aklınızda bulundurmanızı öneririm. 3/5

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder